Zwemt er veel vis in de gracht?

Na de tegenvallende resultaten qua visvangst tijdens de Viscursus en Nationale Hengelsportdag hebben wij (Danny en Jeroen) besloten om zelf de hengels te pakken, en zelf op onderzoek uit te gaan of we iets konden vangen aan ons vertrouwde watertje. Qua kleine witvis lijkt het minder geworden, maar er zwemmen nu ook grote brasems, karpers en baarzen! De kleine visjes zwemmen er nog wel, maar vooral tussen de begroeiing zijn ze te zien. We hebben ons gericht op het vangen van karper en brasem. Weken lang heeft Danny voerplekjes van maïs gemaakt voor de vissen om te eten en dat heeft zijn vruchten afgeworpen!

Bij aankomst aan de gracht zijn we begonnen met het maken van een klein voerplekje met maïs zoals de vissen het al weken gewend zijn. Aan het haakje van de werphengel met dobber hebben we twee stukjes maïs gemaakt en de dobber uitgepeild op de bodem. Na ongeveer 5 minuten was het raak.. schildpad helaas, niet leuk om te vangen en een beetje gevaarlijk om te onthaken. Wanneer je een schildpad vangt pas dan op want ze bijten en hebben scherpe nagels! Gelukkig was deze snel met een tangetje te onthaken en konden we opnieuw ingooien met maïs op ons voerplekje. Na ongeveer een half uur kwamen er allemaal kleine belletjes aan het wateroppervlak, een teken dat er vis aan het eten / wroeten is op de voerplek.

Het was al snel raak, de eerste karper van de avond was een feit! Hij was ongeveer 45 – 50 cm lang, daarna hebben we op dezelfde manier 2 grote brasems (55-60 cm) en 1 voorn gevangen! Tevens hadden we een ‘’spinning’’ hengel bij ons met kleine blinkertjes, altijd leuk om tussendoor te spinnen. Hiermee hebben we 2 baarsjes gevangen die erg fel op de blinker hapte! We hebben de avond goed gevangen en daarmee toch bewezen dat er wel degelijk genoeg vis rondzwemt op de gracht, alleen is het natuurlijk altijd een kwestie van geluk en geduld hebben!